donderdag 9 februari 2017

U Bemoediging: Voetwassing

U Bemoedigingen ... Alle delen, Klik hier!

Dit is een mooie ontdekking uit het Woord van God.


Het gaat mij voornamelijk over de voetwassing. 

Jezus ging met zijn discipelen samen paasmaaltijd vieren. 
[Het was in die tijd gebruikelijk dat mensen hun voeten lieten wassen door bedienden om het vuil eraf te wassen van de stoffige paden waar ze op liepen, voordat zij aan tafel gingen om te eten.]

Afbeeldingsresultaat voor Jezus waste de voeten van de discipelen

Johannes 13:5-10 


Daarna goot Hij water in de waskom en begon de voeten van de discipelen te wassen en af te drogen met de linnen doek die Hij om Zijn middel had. Zo kwam Hij bij Simon Petrus en die zei tegen Hem: Heere, wilt Ú mij de voeten wassen? Jezus antwoordde en zei tegen hem: Wat Ik doe, weet u nu niet, maar u zult het later inzien. Petrus zei tegen Hem: U zult mijn voeten in der eeuwigheid niet wassen! Jezus antwoordde hem: Als Ik u niet was, hebt u geen deel met Mij. Simon Petrus zei tegen Hem: Heere, niet alleen mijn voeten, maar ook mijn handen en mijn hoofd. Jezus zei tegen hem: Wie gebaad heeft, heeft slechts nodig dat zijn voeten worden gewassen, want hij is al geheel rein. 
Jezus antwoordde en zei tegen hem: Wat Ik doe, weet u nu niet, maar u zult het later inzien. - See more at: http://herzienestatenvertaling.nl/teksten/johannes/13/#sthash.b38phvJF.dpuf
Jezus antwoordde en zei tegen hem: Wat Ik doe, weet u nu niet, maar u zult het later inzien. - See more at: http://herzienestatenvertaling.nl/teksten/johannes/13/#sthash.b38phvJF.dpuf
Jezus antwoordde en zei tegen hem: Wat Ik doe, weet u nu niet, maar u zult het later inzien. - See more at: http://herzienestatenvertaling.nl/teksten/johannes/13/#sthash.b38phvJF.dpuf


Als volgeling van Jezus ben je rein op het moment dat je gekozen hebt om Jezus uit te nodigen in je hart en Hem te willen volgen. En hier in dit stukje zegt Jezus dat het niet nodig is om weer een bad te nemen want je bent al schoon, maar Hij zegt wel dat het nodig is om je voeten te laten wassen. 

Wat ik hieruit haal is dit; elke dag maak je dingen mee en elke dag heb je met je oude natuur te maken.
Bijvoorbeeld, voordat ik een volgeling van Jezus werd, vloekte ik wel eens, onder andere toen voor de zoveelste keer mijn fiets werd gestolen... Maar nu ik in Jezus geloof, ben ik van binnen verandert door de Heilige Geest en vloek ik niet meer. 
Dat is niet van de een op andere dag gekomen dat is een proces geweest waarin mijn menselijke natuur verandert naar het natuur van God. Dat is ook wat God wil dat wij veranderen naar zijn natuur. Maar wij zijn en blijven mensen en we kunnen het onmogelijk perfect doen, dus ja er gaat dan weleens wat mis en dan kun je verkeerd reageren en dan kan heb je een vloek woord eruit floepen. Maar het verschil nu is dat ik het merk en dat ik dat vervelend vind en eigenlijk wil ik dat ook niet meer doen. Het gaat nu in tegen mijn nieuwe natuur en het past niet meer bij mij, maar toch doe ik het weer ... En wat doe je dan als je merkt dat je toch verkeerd hebt gereageerd bv door boos te zijn, wat je niet wilde bv of uitvallen tegen iemand die er niets aan kon doen... Dat kan je best nog wel overkomen... Of als je verslavingen hebt gehad en die ineens weer de kop op steken, wat doe je dan...

Nou dan moet je je voeten laten wassen, dan gaan we naar Jezus en we vragen voor die dingen die weer fout gingen vergeving als we het oprecht menen, want dagelijks kunnen we op ons pad dingen tegenkomen waarop we anders hadden kunnen reageren, maar wat niet gelukt was... Ga dan naar Jezus en vertel het Hem en begin opnieuw. 

God is genadig, hij weet dat we niet perfect zijn en dat we zijn genade nodig hebben. Als we maar weten dat het God alles heeft gekost om jou en mij te redden van de zonde, we mogen het gratis ontvangen. Maar ga er alsjeblieft niet goedkoop mee om, je weet niet half hoeveel het waard is geweest wat Jezus voor jou en mij heeft gedaan. 

Laat je voeten dagelijks wassen door Jezus, Hij zegt ook " Kom bij mij alleen die vermoeid en belast zijn en Ik zal je rust geven". Leef in de ontspannenheid met God, Hij kent jou en weet wat jij nodig hebt. Ik wens je Gods rijke zegen en dat je meer en meer op Jezus mag gaan lijken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten