zaterdag 10 september 2016

Q Stad en Land

Open Monumentendag groningen

Gisteren was ik bezig met voorbereidingen voor vandaag, n.l. bekijken wat ik wel en niet wil zien en wat, haalbaar is en wat niet, met Open Monumentendag. Dus was bezig een soort van route te plannen en dat was me gelukt.
Afbeeldingsresultaat voor open monumentendag 2016 logo 
In Groningen
 
Afbeeldingsresultaat voor open monumentendag stad groningen folder


Dus ik heb de volgende monumenten geselecteerd in en om de Stad Groningen:
  • nummer 24, 'Pand Rabenhaupt' aan de Rabenhauptstraat 
  • nummer 23, 'Provinciehuis' waar om 11:30 de eerste rondleiding gegeven zou worden, daar wil ik wel graag bij zijn.
  • Nummer 20, 'Pepergasthuis' aan de Peperstraat.
  • Nummer 19, 'Pelstergasthuis' aan de Pelsterstraat.
  • Nummer 7,  'Doopsgezind Gasthuis' aan de Nieuwe Boteringestraat.
  • Nummer 8,  'GRID Grafische museum' aan de Sint Janstraat.
  • Nummer 37, 'Kerkje Dorkwerd' in Dorkwerd.
  • Nummer 38, 'Kerkje Leegkerk' in Leegkerk.




Dus de volgende dag, vandaag 10-09-2016, ben ik om 10 uur de deur uitgegaan op weg naar mijn eerste monument :)

Dat is Nummer: 7, 'Doopsgezind Gasthuis' Nieuwe Boteringestraat;
 
 
 

Voor meer informatie over dit gasthuis kun je hier klikken dan kom je op hun website.

Er waren ook een paar kunstenaars die hun werk lieten zien een vrouw die sieraden maakt heb daar helaas geen informatie en of foto's van en 2 mensen die een project hadden gedaan dat heet 'Absent' daar heb ik wel foto's van;
 
 
 Zij vertelden mij dat ze al een tijdje met een gedachte liepen dat ze gaten wilden boren in boeken en dat zo alle kennis eruit werd gehaald en dat ze daar dan een soort van universum van maakten, dat heb ik er een beetje van begrepen, ik weet niet of het helemaal klopt.

Maar het grappige is dat et mij aan iets heel anders deed denken dat is n.l. dit: In ieder mens is een leegte en dat willen we vullen. We kunnen dat met van alles vullen, veel geld willen hebben, mooie dingen willen hebben, altijd willen winkelen en geld uitgeven om blij te worden, drank, druks, sex, werk, relaties en ga zo maar door. 
Alleen geven deze dingen vaak maar tijdelijke vreugde en moet dat weer gevoed worden, wat een verslaving kan uitwerken.

Maar ik geloof dat God die leegte in ons gelegd heeft zodat we op zoek zouden gaan om vervulling te vinden, alleen vinden we blijvende vreugde niet in de dingen die hierboven genoemd zijn, echte blijvende vreugde en geluk is in God, en die kan de leegte wat diep van binnen zit pas echt vullen en dat geeft ware voldoening, als je het ook oprecht aanvaard.

Zij vonden dit ook een mooie uitleg en dat is ook wat zij wilden bereiken dat ieder er een eigen uitleg aan zou geven.
Het volgende monument was het Provinciehuis, want daar moest ik wel op tijd voor zijn, maar onderweg zag ik ook een andere monument de 'Nieuwe kerk' nummer: 14 waar 'Festival van de Geest' was daar ben ik eigenlijk een beetje snel bij langs gelopen omdat ik op tijd bij het 'Provinciehuis' wilde zijn nummer: 23.
Hier kwam ik ook een collega tegen en ben haar verder opgetrokken was erg gezellig :)
 Deze meneer deed de rondleiding het was erg grappig
Een schilderij gemaakt door Herman Colleniusstraat over het recht, wat ik er nog van heb onthouden, zit vrouwe justitia op de stoel, en aan de rechter kant een vrouw die voorzichtigheid uitbeeld, links de naakte waardheid, linksonder een vrouw met een lam die duid op onschuld, rechtsonder is bedrog ontmaskerd en linksonder is Hercules die kracht symboliseerd.
 
 
 
  
Dit was zijn wapen 
 
 
 
Weer een schilderij van Herman Colleniusstraat, alleen de uitleg van dit schilderij weet ik even niet meer
 
 
 
 
 
Toen naar nummer:8 gegaan 'GRID Grafische Museum' met mooie monumentale zuilengang.
Daar was een workshop kaart eigen maken of zo erg leuk!
 
 
 
 
 En dit is het befaamde kunst werkje die ik heb gemaakt vandaag :). De tekst die ik erop had gezet is: 'Er gaat iets boven Groningen, GOD!'
 
Toen naar nummer: 20 'Pepergasthuis', eerst stond er op een briefje dat hij niet meedeed, maar er kwamen net mensen uit toen we bijna weggingen en dus zijn we toch naar binnen geweest.
Binnen is het heel mooi dat zul je wel gaan zien en op dit moment dat wij daar waren ook erg vredig, maar het gaf een vertekend beeld, want helaas voor de bewoners ligt dit prachtig stukje Groningen midden in het uitgaan leven van Groningen wat de hele nacht door gaat tot wel 6 uur en de bewoners hebben daar erg veel last van, dus je kunt je behoorlijk verkijken in zo'n mooie plek.
 


 Het is echt een mooi plekje dat wel








Hier schijnt volgens een van de bewoners nog een stukje oude stadsmuur van het jaar 1200 ongeveer, daar zijn ze erg trots op :)

 

Ik ben eigenlijk een beetje van mijn planning afgegaan en heb toen besloten met mijn collega naar de watertoren te gaan die stond ook op de lijst n.l. nummer: 36
 




Het was tegen een uur of 13:30 en toen is mijn collega weggegaan en ik ben mijn eigen gang gegaan en dacht weet je wat ik ga even iets eten, toen ben ik naar P.S. gegaan in de Oude Kijk'nt Jat straat. Daar heb een heerlijk ontbijtje gehad mmm... de foto os van een week geleden toen was ik er ook al geweest, maar ziet het er niet heerlijk uit :)
 
Daarna ben ik nog even bij de Martinikerk binnen geweest nummer: 13
  
 






 
Blijft ook erg mooi :)

Nou toen ben ik ook naar mijn laatste monument gegaan en dat was 'Kerkje Dorkwerd' waar ze doop jurken tentoonstelden en er was nog meer te doen, een markt met groente van de boerderij, loting, allerlei lekkers te koop cake, advocaatje, ingemaakte peertjes en andere lekkernijen. En ze hadden soep en broodje koffie e.d. en een luchtkussen voor kinderen, en zingen in de kerk, maar daar was ik te laat voor helaas.
 

 

Ze zijn heel erg mooi en de meesten zijn handgemaakt en van een trouwjurk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten